Anläggning
Betalning/Mätning
Funktioner
Kompatibilitet
Laddning/Motorvärmare
Logga in/Appen
Problem/Felsökning
Vem är administratör för min Zpark?
Det är anläggningsägarens och administratörens uppgift att se till att den här informationen finns tillgänglig.
Kontaktförslag: Parkeringsansvarig, vicevärd
Kontaktförslag: Parkeringsansvarig, vicevärd
Mäter Zpark min energiförbrukning?
Ja, från varje Zpark-ansluten plats du använder.
Varför ser jag att el har förbrukats även när laddning av bilen är färdig?
Laddaren vet inte när bilen är fullt laddad. Det är bilen själv som bestämmer hur mycket eller länge som den vill ladda.
Förbrukningssammanställningen görs antingen när du avslutar laddningen i appen alternativt dragit ut sladden. Detta gör att förbrukningen i appen visas i efterhand om du laddat över natten eller har bilen inkopplad över en längre tid.
Förbrukningssammanställningen görs antingen när du avslutar laddningen i appen alternativt dragit ut sladden. Detta gör att förbrukningen i appen visas i efterhand om du laddat över natten eller har bilen inkopplad över en längre tid.
Hur debiteras min energiförbrukning?
Debiteringen för din förbrukning kommer på din hyresavi enligt överenskommelse med den som äger parkeringsplatserna.
För platser med direktbetalning registrerar du ditt betal- eller kreditkort med BankID och debiteras sedan via Stripe för din förbrukning.
För platser med direktbetalning registrerar du ditt betal- eller kreditkort med BankID och debiteras sedan via Stripe för din förbrukning.
Kan man betala med faktura på en parkeringsplats med direktbetalning?
Nej, parkeringsplatser med direktbetalning kräver i dagsläget betalning med betal- eller kreditkort.
Vad innebär de olika färgerna på ledindikatorn?
Vit - Enheten är redo för användning
Blå - Laddsladd är ansluten
Grön - Ett fordon laddar
Gul - Överström. Din enhet eller bil drar för mycket ström. Sänk strömmen och testa igen
Röd - Fel detekterat som kräver att enheten startas om med strömbrytaren
Blå - Laddsladd är ansluten
Grön - Ett fordon laddar
Gul - Överström. Din enhet eller bil drar för mycket ström. Sänk strömmen och testa igen
Röd - Fel detekterat som kräver att enheten startas om med strömbrytaren
Passar min elbilskabel till Zpark laddare?
Ja, eluttagen i en Zpark DUO eller Zpark DUO Tower följer EU:s standard typ 2.
Kan jag ladda och värma samtidigt?
Zpark kan bara ha en funktion påslagen åt gången. Om du startar motorvärmare när laddningen är igång så slås laddningen av och vice versa.
Du kan plugga in bilen i båda uttagen, schemalägga en avfärdstid för laddaren och aktivera laddningen. På detta sätt kan du ladda och värma din bil före nästa användning.
Du kan plugga in bilen i båda uttagen, schemalägga en avfärdstid för laddaren och aktivera laddningen. På detta sätt kan du ladda och värma din bil före nästa användning.
Varför har ni tagit bort funktionen Alltid på/Always On?
Funktionen Alltid På/Always On kan endast ställas in på parkeringsplatser i Privat eller Flexibelt platsläge. Detta för att säkerställa att ingen obehörig kan nyttja en plats.
Vi rekommenderar att ni kontaktar administratören av parkeringsplatsen så att denne kan ställa in din plats på Privat eller Flexibelt. Därefter kan du använda funktionen Alltid På/Always On.
Vi rekommenderar att ni kontaktar administratören av parkeringsplatsen så att denne kan ställa in din plats på Privat eller Flexibelt. Därefter kan du använda funktionen Alltid På/Always On.
Kan jag ladda och använda motorvärmaren samtidigt?
Du kan inte använda båda uttagen samtidigt. Ifall du laddar bilen och startar motorvärmaren så kommer laddningen slås av och vice versa.
Är Zpark CE-märkt?
Ja, alla produkter från Zpark har CE-märkning och kan även tillhandahålla intyg gällande EMC-klass.
Hur långt innan avfärd startar motorvärmaren?
Detta beror på inställningarna på parkeringsplatsen.
Det kan vara antingen ett fast tid eller variera ifall inställningen är temperaturstyrd. Vid temperaturstyrning så kan inställningarna vara att den inte startar under en viss temperatur. Du kan se estimerad längd på en motorvärmarsession på Zparkens informationssida. Klicka på informations ikonen när du är ansluten. Det går också att se i platslägeinformationen innan du ansluter.
Det kan vara antingen ett fast tid eller variera ifall inställningen är temperaturstyrd. Vid temperaturstyrning så kan inställningarna vara att den inte startar under en viss temperatur. Du kan se estimerad längd på en motorvärmarsession på Zparkens informationssida. Klicka på informations ikonen när du är ansluten. Det går också att se i platslägeinformationen innan du ansluter.
Varför varierar min laddeffekt?
Zpark har inbyggd lastbalansering och beroende på nuvarande användning på parkeringen så kommer enheten balansera effekten för att undvika överbelastning av lokala nätet.
Behöver min Zpark aktiveras med QR-kod varje gång jag ska använda den?
Om du endast användar en Zpark behöver du bara aktivera den en (1) gång med en QR-kod på din enhet.
Om du använder flera Zpark behöver du växla mellan dem. Detta kan göras med QR-kod eller genom att välja tidigare använda Zparks i listan på Min Zparksidan i appen
Om du använder flera Zpark behöver du växla mellan dem. Detta kan göras med QR-kod eller genom att välja tidigare använda Zparks i listan på Min Zparksidan i appen
Hur får jag den accesskod som Zparkappen efterfrågar
Parkeringsansvarig alternativt styrelsen ska ge dig en access-kod för att kunna addera din parkeringsplats i appen och därmed undvika olovlig användning.
Zpark kan tyvärr inte ge ut denna kod direkt till dig, exempelvis om koden glömts eller tappats bort. Kontakta er parkeringsansvarige alternativt styrelsen för att få vidare hjälp.
Zpark kan tyvärr inte ge ut denna kod direkt till dig, exempelvis om koden glömts eller tappats bort. Kontakta er parkeringsansvarige alternativt styrelsen för att få vidare hjälp.
Varför tar det en stund innan en funktion aktiveras?
Parkeringsplatsen behöver några sekunder för att aktivera laddning eller värme. Vid omstart kan ytterligare tid tillkomma. Vid längre väntan, kontakta vår support.
Kan någon ta över min enhet när jag använder den?
Nej.
Kan min telefon använda Zpark appen?
Telefonen behöver ha iOS 11 eller nyare, alternativt Android 8 eller nyare.
Kan jag använda Zpark utan telefon?
Ja, kontakta den som administrerar din parkeringsplats för aktivering och justering av din Zpark (som exempelvis alltid på-läge och schemaläggning).
Du kan även använda en webbläsare på en dator för viss hantering av din Zpark.
Du kan även använda en webbläsare på en dator för viss hantering av din Zpark.
Varför kan jag inte logga in i appen
1. Kontrollera att du fått en verifikationskod på SMS.
2. Ifall du har en verifikationskod, fyll i den på nytt.
3. Se till att appen är uppdaterad på antingen App Store eller Google Play
Om ovanstående inte fungerar behöver du installera om Appen via App Store eller Google Play.
2. Ifall du har en verifikationskod, fyll i den på nytt.
3. Se till att appen är uppdaterad på antingen App Store eller Google Play
Om ovanstående inte fungerar behöver du installera om Appen via App Store eller Google Play.
Varför får jag inte mitt lösenord via SMS?
Lösenordet skickas bara ut automatiskt när du registrerar telefonnumret första gången. Efter det kan du antingen använda samma lösenord för att logga in eller begära ett nytt lösenord.
Att få SMS:et kan ta några minuter. Verifiera att du har skrivit in rätt telefonnummer. Om du får ett felmeddelande när du begär ett lösenord vänligen kontakta Zpark support för hjälp.
Att få SMS:et kan ta några minuter. Verifiera att du har skrivit in rätt telefonnummer. Om du får ett felmeddelande när du begär ett lösenord vänligen kontakta Zpark support för hjälp.
Hur ansluter man två telefoner till en Zpark?
1. Ifall en person redan anslutit till en Zpark, be den personen att dela med sig av den senaste verifikationskoden denne fått genom SMS.
2. För att kunna fylla i koden behöver du logga ut ur appen.
3. Fyll sedan i SMS-koden på åtta tecken du fått.
4. Båda telefonerna kommer nu kunna styra Zparkenheten.
För närvarande finns ingen möjlighet att logga in med två olika konton och styra en Zpark enhet.
2. För att kunna fylla i koden behöver du logga ut ur appen.
3. Fyll sedan i SMS-koden på åtta tecken du fått.
4. Båda telefonerna kommer nu kunna styra Zparkenheten.
För närvarande finns ingen möjlighet att logga in med två olika konton och styra en Zpark enhet.
Jag råkade ange fel personnummer
Du kan byta personnummer genom att gå in på Betala under inställningar i appen. Tryck på + och på knappen tillbaka tills du ser rutan där du kan ange ditt personnummer.
Osäker kontakt med enheten
Detta innebär att det är dålig kontakt med enheten. Detta kan bero på nuvarande radiotrafik i området. Så fort kontakt med enheten etableras så kommer den få dina senaste kommandon. Ifall problemet kvarstår kontakta platssupporten.
Vad ska jag göra om det inte lyser någon lampa i min Zpark och uttagen inte fungerar?
1. Säkerställ att huvudsäkringen är uppfälld.
2. Får du felmeddelanden i appen?
3. Kontakta vår support
2. Får du felmeddelanden i appen?
3. Kontakta vår support
Vad händer om jag startar om en enhet med huvudsäkringen?
En omstartad Zparkenheten behöver minst 5 minuter för att bli aktiv igen efter en omstart. Aktiva sessioner för laddning och värme startas om och körs igen så snart enheten är aktiv igen.
Min parkeringsplats har en röd symbol och är överstruken i appen
Detta betyder att du inte har någon aktiv plats. Aktivera din plats genom att följa ”Kom igång med Zpark-stegen”.
Varför startar inte laddning/motorvärmare?
Kontakta Zpark Support.
Zpark Support startar om enheten på distans och återkopplar när slutfört. Om enheten behöver felsökas kommer Zpark ta ärendet vidare till er anläggningsägare eller parkeringsansvarige.
Zpark Support startar om enheten på distans och återkopplar när slutfört. Om enheten behöver felsökas kommer Zpark ta ärendet vidare till er anläggningsägare eller parkeringsansvarige.
Varför har inte min bil laddat lika mycket som förväntat?
Sannolikt så har Zparks lastbalanserare anpassat laddningen efter fastighetens och parkeringens totala belastning på de olika säkringarna. Detta kan medföra mindre laddning vid perioder av hög belastning.
Om du har återkommande problem, kontakta Zpark supporten.
Om du har återkommande problem, kontakta Zpark supporten.
Min enhet har bytts ut och jag kan inte starta den nya enheten
Varje enhet och parkeringsplats har en unik QR-kod.
1. Ta bort den gamla enheten som är registrerad i ”Mina Zparks”
2. Scanna in den nya koden istället med tillhörande access-kod.
1. Ta bort den gamla enheten som är registrerad i ”Mina Zparks”
2. Scanna in den nya koden istället med tillhörande access-kod.
Din titel går här
Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.
Din titel går här
Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.